Snart går gamla Google Analytics i graven och det börjar bli hög tid att slå igång nya Google Analytics 4 (GA4). En viktig sak att tänka på när du genomför bytet är att se till att alla event du använder idag även sätts upp i GA4.
Automatiskt uppsatta events i GA4
I Google Analytics 4 finns ett antal events (enhanced measurement events) som kan sättas upp automatiskt när du gör din nya setup. I skrivande stund är de dessa event som du kan välja att tracka.
-
- Page views
-
- Scrolls
-
- Outbound clicks
-
- Site search
-
- Form interactions
-
- Video engagement
-
- File downloads
Det här är jättebra standardevents som du enkelt kan välja om de ska aktiveras. Men vill du mäta egna event som till exempel konverteringar, leads formulär, add to cart etc. behöver du sätta upp dessa event själv.
Standardeventen i GA4 hittar du under admin / property / data streams.
Så konfigurerar du dina egna event
Det finns två huvudsakliga metoder för att sätta upp events i Google Analytics 4 (GA4):
- Tag Manager: Du kan använda Google Tag Manager för att sätta upp och hantera events på din webbplats.
- Direkt i admin läget: I adminläget under admin / property / event kan du skapa event på ett liknade sätt som du tidigare skapat mål i gamla UA.
Behöver du hjälp?
Vill du ha hjälp med uppsättningen och konfigureringen av GA4, kontakta oss så löser vi det